/

Al Jazeera Mubasher TV license revoked by Sudan

In a letter to the director of Al Jazeera in Sudan, the Information Ministry stated that it decided to revoke the license of the network due to its “unprofessional approach” and broadcast of "harmful" media content.

2 mins read

Citing “unprofessional coverage” of developments as a reason, Sudanese authorities have revoked the license of Al Jazeera Mubasher TV.

On Saturday, in a letter to the director of Al Jazeera television in Sudan, the Information Ministry said that the move was taken due to the channel’s “unprofessional approach” and broadcast of media content that “harmed the country’s higher interests and national security.”

The Doha-based network condemned the Sudanese move in a statement that expressed the move “interfered with its duty to convey fair and objective coverage of events in the country and to allow its journalists to operate unhindered and to practice their profession.”

Calling on international human rights and media organizations to condemn “this infringement of journalists’ safety,” the network described the Sudanese move as “an attack on press freedom as a whole.”

This was the second time the Al Jazeera office in Sudan has been closed by Sudanese authorities. Previously, Al Jazeera’s office was shut down in May 2019, which was later reversed two months later.

Since October 25, 2021, Sudan has been in turmoil when the military dismissed Prime Minister Abdalla Hamdok’s transitional government and declared a state of emergency.

Sudan was governed by a sovereign council of military and civilian officials tasked with overseeing the transition period until elections in 2023, prior to the military takeover.

On November 21, following an agreement, Hamdok was reinstated as Prime Minister but protesters denounced the deal, insisting on the removal of any military influence over the transitional governing coalition.

Hamdok later resigned on January 2, citing a political deadlock.

Latest from Blog